Κλείσιμο

Θόδωρος Αντωνίου
Θόδωρος Αντωνίου
Ο πολυγραφότατος συνθέτης και καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Βοστώνης, Θόδωρος Αντωνίου (1935), είναι από τους πλέον γνωστούς Έλληνες συνθέτες στο εξωτερικό. Εκτός όμως από συνθέτης, ο Αντωνίου είναι εξαιρετικά δραστήριος και ως διευθυντής ορχήστρας, με το ρεπερτόριό του να απαρτίζεται κυρίως από έργα σύγχρονων συνθετών. Ήταν μαθητής του Γ. Α. Παπαϊωάννου στην Ελλάδα και μετά το δίπλωμα σύνθεσης από το Ελληνικό Ωδείο πήγε στο Μόναχο για να συνεχίσει τις σπουδές του. Είχε την τύχη να παρακολουθήσει μαθήματα στα πλαίσια των Διεθνών Μαθημάτων του Ντάρμσταντ, όπου κάθε καλοκαίρι γίνονται σεμινάρια πάνω στη σύγχρονη μουσική από τους γνωστότερους συνθέτες του κόσμου.

Αργότερα πήγε στην Αμερική, όπου ίδρυσε τις ορχήστρες Alea, με τις οποίες παρουσίασε πάρα πολλά έργα του σύγχρονου ρεπερτορίου. Έχει διδάξει σε πολλά πανεπιστήμια της Αμερικής, ενώ έχει κερδίσει διεθνή βραβεία για τις συνθέσεις του. Ο Αντωνίου είναι πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, του σημαντικότερου σωματείου συνθετών στην Ελλάδα.

Ο Αντωνίου είναι συνθέτης που δεν περιορίζεται σε ένα μόνο είδος έργων. Αντίθετα, του αρέσει να πειραματίζεται χρησιμοποιώντας τεχνικά μέσα όπως μαγνητοταινίες με προηχογραφημένο υλικό. Έχει γράψει όπερες, ορχηστρικά έργα, μουσική δωματίου, μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο και άλλα.

Η κοσμική καντάτα Νενικήκαμεν είναι ένα έργο σε ποίηση Τούλας Τόλια για βαρύτονο, μεσόφωνο, αφηγητή, χορωδία και συμφωνική ορχήστρα και γράφτηκε το 1972 με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου. Είναι ένα έργο προγραμματικής μουσικής, όπου ο συνθέτης σκιαγραφεί μουσικά τη μάχη του Μαραθώνα και το μήνυμα «Νενικήκαμεν» του μαραθωνοδρόμου. Ο Αντωνίου δημιουργεί ένα έργο απόλυτα εναρμονισμένο με τις σύγχρονες τεχνικές της εποχής. Αρκεί κανείς να προσέξει τις συγχορδίες-cluster καθώς και τις αντιθέσεις στην ένταση που διαδέχονται η μία την άλλη.