Κλείσιμο

Γενικά για τα ξύλινα
Τα ξύλινα πνευστά
Τα ξύλινα πνευστά θεωρούνται από τα παλαιότερα γνωστά μουσικά όργανα. Τα πρώτα ευρήματα, που χρονολογούνται από την παλαιολιθική εποχή (περίπου 20.000 π.Χ.), είναι ορισμένα πρωτόγονα φλάουτα, φτιαγμένα από κούφια κόκαλα μεγάλων ζώων. Είχαν μία μόνο τρύπα και παρήγαγαν ένα μοναδικό ήχο (όπως ακριβώς συμβαίνει όταν φυσάμε στο στόμιο ενός μπουκαλιού).

Η συμφωνική ορχήστρα περιλαμβάνει φλάουτα και πίκολο, όμποε και αγγλικό κόρνο, κλαρινέτα και μπάσο κλαρινέτο, φαγκότα και κόντρα φαγκότο. Μερικές φορές συμπεριλαμβάνεται στην ορχήστρα και το σαξόφωνο.

Σε όλα τα πνευστά όργανα, για να παραχθεί ένας ήχος, πρέπει η στήλη του αέρα που περιέχεται μέσα στο σωλήνα του οργάνου να τεθεί σε παλμική κίνηση, να δημιουργηθούν δηλαδή μέσα στο σωλήνα κύματα από αέρα. Αυτά τα κύματα αέρα, στα ξύλινα πνευστά, δημιουργούνται με διαφορετικούς τρόπους.
   Πώς παράγονται τα κύματα αέρα μέσα στο σωλήνα του οργάνου;

Στο φλάουτο, ο φλαουτίστας με την εκπνοή του κατευθύνει τον αέρα, με κάποια κλίση, στο χείλος μιας ειδικής εγκοπής. Ο αέρας, καθώς «χτυπάει» πάνω σ’ αυτό το σημείο, αρχίζει να πάλλεται και μεταδίδει τις ταλαντώσεις του στη στήλη του αέρα που περιέχει ο σωλήνας. Στο κλαρινέτο ο εκτελεστής φυσάει μέσα από μια απλή γλωττίδα, που είναι μια φλούδα από καλάμι, πλαστικό ή άλλο εύκαμπτο υλικό, το οποίο προσαρμόζεται στο πάνω άνοιγμα του σωλήνα. Με το φύσημα η γλωττίδα πάλλεται και μεταδίδει τις ταλαντώσεις στον αέρα που βρίσκεται μέσα στο σωλήνα. Στο όμποε και το φαγκότο ο εκτελεστής φυσάει μέσα από μια διπλή γλωττίδα, που αποτελείται από δύο φλούδες από καλάμι ενωμένες μεταξύ τους και προσαρμοσμένες σε ένα επιστόμιο. Το ρεύμα του αέρα, που προέρχεται από το φύσημα του εκτελεστή, καθώς περνάει ανάμεσα από αυτές τις φλούδες, τις αναγκάζει να πάλλονται καθώς ακουμπούν η μία με την άλλη, δημιουργώντας κύματα αέρα. Στα ξύλινα πνευστά οι φθόγγοι παράγονται με το άνοιγμα και κλείσιμο οπών (ανοιγμάτων) που υπάρχουν πάνω στο σωλήνα του οργάνου. Όταν όλες οι τρύπες είναι κλειστές, παράγεται ο βαθύτερος φθόγγος, καθώς πάλλεται όλη η στήλη του αέρα μέσα στο σωλήνα του οργάνου. Αν ανοίξουμε τις τρύπες μία μία, πάλλεται όλο και μικρότερο μήκος της αέρινης στήλης και έτσι ο ήχος γίνεται όλο και πιο ψηλός. Οι οπές ανοιγοκλείνουν είτε απευθείας με τα δάκτυλα του εκτελεστή ή με τη βοήθεια κλειδιών. Τα κλειδιά, που χρησιμοποιούνται τους τελευταίους δύο αιώνες, δίνουν στα ξύλινα πνευστά μεγαλύτερες δυνατότητες και ευελιξία, καθώς επιτρέπουν στον εκτελεστή να παίζει με μεγαλύτερη ευκολία φθόγγους που διαφορετικά θα του ήταν πολύ δύσκολο ή αδύνατο να παίξει.
   Χείλος-ειδική εγκοπή


   Απλή γλωττίδα


   Όμποε και Φαγκότο-Διπλή γλωττίδα


   Άνοιγμα-κλείσιμο οπών


   Κλειδιά